The tortoise lays on its back, its belly baking in the hot sun, beating its legs trying to turn itself over, but it can't. Not without your help. But you're not helping.

2011/01/18

Proč Mladá Fronta neuspěje na iPadu

K tomuto zamyšlení mě donutil titulek a celkové vyznění dnešní PR zprávy nakladatelství Mladá Fronta. Pokud pomineme, že pravděpodobně naschvál míchají jablka s hruškami a obecně je to blábol, je zajímavé se zastavit nad evidentním směrem MF a jejich působení na internetu v poslední době.

Před časem Mladá Fronta, dosud nepůsobící na internetu, získala velké množství internetových médií díky nákupu CPressu (Computer Press). Padlo jim tak do klína mj. Živě, Mobilmania, časopis Computer, Connect apod. Brzy na to předvedli, že svou internetovou koncepci teprve hledají a zavládl chaos a propagace ztrátových časopisů a projektů právě těmito novými kanály. Příklad toho, jak nešikovně může analogové médium do digitálního světa.

Hurá na iPad

Titulní stránka nultého Computeru
Dalším důkazem představy důležitého hráče na digitálním poli má být vydávání časopisů pro iPad. Aktuálně se to má týkat právě Computeru a plátku ForMen. Zmíněná PR zpráva nabubřele tvrdí, že budou první v ČR. Otázkou je, k čemu jim to bude.
Před časem totiž vydali testovací nultá čísla, jako ukázku, ale hlavně pro zjištění zájmu. Evidentně se z ohlasů nepoučili.


Technologie

Ještě jednou PR zpráva: "Časopisy Computer a ForMen v iPadu nejsou obyčejným PDF souborem, ale jedná se o obsah zcela přizpůsobený displeji iPadu s úhlopříčkou deset palců." Evidentně napsáno markeťákem, který nemá páru.
Mladá Fronta zvolila cestu nejmenšího odporu a přidala se k betě Adobe Digital Publishing platformy, kterou využívá velká část iPadových magazínů. Tj. pokud se podíváte do tiráže oněch "magazínů", zjistíte, že se neúčastnil žádný programátor, pouze grafici a DTP staff. Ona totiž cesta z InDesignu, ve kterém je zlomen časopis do iPad verze není vůbec složitá a dnes je vzhledem k betě dostupná opravdu každému. Manuál má dohromady kolem 30 stránek a takový iPad časopis si dokáže poskládat každý trochu zručný člověk.
Výhody jsou na snadě - nemusí se snažit speciálně přizpůsobovat obsah a při troše dobré vůle může iPad verzi generovat stejná redakce jako papírový časopis. A věřte mi, toto tvrzení jsem si ověřil a vyzkoušel. Mimo jiné to je také krásně vidět na ukázkových číslech zmíněných časopisů.
S tímto přístupem samozřejmě přicházejí i nevýhody a problémy. Minimalizace nákladů na toto digitální gesto do Mladé Fronty je vidět na každé stránce jejich časopisů. Ikdyž se nedá poznat, jestli je to důsledkem nechuti se tomu věnovat naplno, nebo nezkušenosti a amatérského přístupu tvůrců.

Problémy

Aktuálně se dá posuzovat pouze podle ukázkových čísel, ale ty nesou problémů více než dost. Pokud opravdu odhlédnu od obsahu, nacházím následující:

Ipad se dá otáčet!
Máme tabulku až za roh!
PR zpráva se prsí tím, že pracuje s iPadem jako médiem a časopisy nejsou pouhým listováním PDF soubory. Nedodává ovšem, že funguje pouze "svisle". Adobe Digital Publishing magazínům nabízí velmi snadno připravit stránky časopisu, které se liší ve verzi pro svislé a vodorovné čtení. Je to právě unikátnost tohoto řešení a krásně ukazuje například Wired či Project, jak šikovná funkce to je a nejde pouze o efekt. MF na toto rezignuje a vodorovnou stránku z časopisu nevydolujete. Škoda.

Přetékáme
Na obsahu je také krásně vidět, že podkladem byla právě tisková verze, resp. ji připravoval tiskový grafik bez zkušeností s tímto formátem. Často se stává, že tabulka zalézá za ořez a přestože je u některé "nápověda", že si ji můžete posunou, tak toto opravdu není interaktivita, to je obtěžování čtenáře. Navíc se občas stává, že přestože je uváděno, že s tabulkou lze nakládat jako na ipadu (zoomovat, scrollovat), je uprostřed vložený nečitený prvek, který je oříznutý v půlce a nejde s ním nic.

Interaktivita
Fuj!
Možnost interaktivity těchto magazínů je samozřejmě pro vydavatele lákavá. Wired předvedl, jak správně zpracovaná infografika může čtení časopisu udělat velmi zajímavým a přínosným. Computer se bohužel moc nepoučil a byť se snaží kopírovat, používá pouze možnost přepínání obrázků v konkrétní pozici. To je svým způsobem dost otravné, jelikož tuto funkci používají tam, kde často nedává smysl a je tam evidentně pouze pro efekt. Nemluvím o tom, že ADE dovoluje s galeriemi pracovat velmi efektněji než otevírát overlay ala LightBox nad stránkou.
Computer si dokonce střihnul jeden 360 pohled na objekt, ale opět provedení dost pokulhává. Krom toho, že sejmutých fotek je nedostatečné množství, tak navázané ovládání je nepovedené a objekt se vám nakonec pod prstem hýbe spíš náhodně, než že byste nad ním měli kontrolu.


Co se stalo a stane
Když se na ukázky iPad magazínů Mladé Fronty podívám, vidím následující:
IT oddělení Computeru vymyslelo, že není tak složité vydávat Computer na iPad a že nástroje jsou vlastně zdarma a obsah v tomto formátu již mají připravený. Představili to novému vedení a to řeklo "ano, ale ať to moc nestojí." Tak se podle toho zařídili a takhle to dopadlo. Udělali testovací číslo a ověřili si, kolik lidí je ochotno si tento obsah na této platformě číst. Pak počítám toto číslo vydělili deseti a doufají, že tolik lidí bude ochotno za něj zaplatit. A samozřejmě se mýlí.
Druhou strany příběhu je "prestiž". MF se potřebuje co nejvíce na digitálním poli ukazovat, takže bude svolná tento ochotnický projekt nějaký čas dotovat. Tj. nečekejme zavření po prvních číslech, ale dlouhou smrt


Závěrem
Možná jsem byl k beta verzím časopisů moc kritický, ale aktuálně nepřinášejí nic jiného než jejich časopisové protějšky a vlastníci iPadů jsou výrazně zmlsanější a pokud mají srovnat přístup k online informacích a digitální časopis, musí dostat něco navíc - nosná témata. A to je problém těchto časopisů. Nestojí za moc ani v papírové podobě. Zároveň se jejich obsah dost dubluje - computer s živě a ForMen s jakýmkoliv bulvárem.

Tedy předpokládám hloupou kampaň MF představující rok starou technologii, normálně používanou, jako úžasnou novinku, nezajímavý, špatně zpracovaný obsah a jednotky prodaných kusů (krom prvního čísla s reklamou).
Já osobně mohu říct, že přestože pravidelný čitatel Wired, Project a podobných magazínů mě Computer ukázkovým číslem naprosto odradil. A jsem ochotný odpustit chyby amatérského převodu, problém je obsah. A ten Mladá Fronta ve svých titulech prostě nevydoluje.

0 comments:

Okomentovat