The tortoise lays on its back, its belly baking in the hot sun, beating its legs trying to turn itself over, but it can't. Not without your help. But you're not helping.

2010/03/25

Proč iPad znamená konec flashe na webu

Říkám si, že je to snad poprvé, kdy mám pocit, že je možné sledovat historický zlom ve vývoji technologií. Jak už to mám v poslední době ve zvyku, mluvím o iPadu. Ale mám na mysli obecně přístup Apple k technologii Flash.

Nechme stranou proč se tak stalo, ale faktem je, že flash je problémovým prvkem, který výrazně narušuje spolehlivost jablečných počítačů. Vždyť jeho zabugovanost byla důvodem, proč bylo spouštění flash prvků procesově odděleno od prohlížeče samotného.

Významnějším zásahem do délky života technologie flash byla nepodpora v mobilních zařízeních počínaje iPhonem a pokračujíc iPadem. Pro baterii a spolehlivost jistě dobrá zpráva, pro adobe ale hlavně reklamní trh docela problém.

Když jsem před pár měsíci tvrdil, že do dvou let nepotkáme na webových stránkách flash, smáli se. Dnes, kdy většina kritických webových aplikací přešla na čisté html a flash vyřadila jako nežádoucí, kdy poskytovatelé video obsahu, počínaje CBS a brzy následováni dalšími, používají nebo testují HTML5 s video tagem, je to mnohem pravděpdobnější.

Ale myslím, že tím, kdo se o smrt flashe na webu zasadí nebudou poskytovatelé obsahu, ale reklamní agentury a obecně inzerenti.
Dnes je totiž možné říci, že převážnou část bannerů tvoří flash verze a často se vzhledem k rozšíření potřebného pluginu se neřeší ani alternativní statická/gif verze. Lze se totiž spolehnout, že více než 99 % návštěvníků má nějakou verzi flashe nainstalovanou a bannery budou vidět.



Ale to se velmi brzo změní. Pokud se iPad rozšíří rychlostí jako se tomu stalo u iPhonu, bude velmi brzo procento návštěvníků, disponujícími flashem ve svém prohlížeči o desítky procent nižší. Vždyť si stačí vzít po dvou letech od představení iPhonu statistiky zastoupení jednotlivých mobilních platforem a je jasno. iPad se stane s velkou pravděpodobností masovou záležitostí (netvrdím že u nás, ale v USA určitě) a pokud bude klasické procházení webových stránek tak pohodlné a snadné, jak se z současných náznaků zdá, bude z něj plynout významná část obecné internetové návštěvnosti.

Ale zkusme se držet při zdi a předpokládat, že po cca roce dosáhne na části webů návštěvnost z iPadu 20%. Na technologických (wired, engagdet) a lifestylových či sociálních (facebook apod.) se dá očekávat mnohem větší číslo, ale zůstaňme u průměru. Inzerent si ta může být jistý, že až oněch 20% návštěvníků neuvidí jeho úžasnou flashovou reklamu, přestože bude platit celých 100% zobrazení stránky. A to je už velká ztráta, navíc z cílové skupiny, která má mnohem větší potenciál k internetovým nákupům.
Ve chvíli, kdy si tohle inzerenti a reklamní agentury uvědomí, dá se očekávat úprk k jiným technologiím. Hlavní otázka pak je, které to budou. HTML5 má své mouchy a rozhodně není připraveno převzít onen nablýskaný, hýbající se a blikající reklamní trh. Ne v tak krátké době.

Paradoxně tu tedy vznikne jakési vakuum, které může uškodit oběma stranám. Jak iPadu, potažmo Apple, kdy nebude část obsahu dostupná a zároveň inzerentům, kteří nebudou mít možnost oslovit relativně velkou část zajímavé cílové skupiny.

Ale jak se zdá, tak se rodí nový trh s reklamou - v elektronických publikacích. Už je jasné, že o inzerci v nultých ukázkových číslech všech důležitých hráčů, kteří budou se startem Ipadu zveřejňovat své aplikace/noviny/časopisy, je obrovský zájem. Otázkou je, zda tento zájem přetrvá, ale já se domnívám, že ano. Cenové plány jednotlivých předplatných naznačují, jak vážně berou významní publisheři, iPadovské verze svých novin a časopisů a tak vzniká jakási kombinace mezi tištěným inzerátem a interaktivní reklamou na webu.
A ta může být na druhou stranu velmi interaktivní a mutlimediální. Nemusí se držet žádných omezení jaké měl web a může nasadit i pokročilejší skriptování, než mohl nabídnout ActionScript. Navíc se dá počítat, že i iPadovské magazíny budou pracovat s online funkcemi a tak v případě dostupného připojení si tahat nějaká data z intenetu.
Tato forma a model reklamy nebyl ještě nikde použit a samozřejmě, že i na iPadu bude mít svou vývojovou křivku a nedá se čekat aktivní od počátku. Jen je to trh, který může zachránit tištěnou reklamu, která zoufale trpí nedostatkem následné analýzy.
Záležet hodně bude na tom, jak se elektronické noviny a časopisy rozšíří. Já osobně jsem velkým optimistou v tomto směru, ale může se klidně stát, že uživatelé tuto formu nepřijmou a půjde jen o variantu, kanál, kterým budou vydavatelé dostávat svůj obsah k uživatelům, nebo čtenářům.

Jak se toto vyvine bude rozhodně zajímavé sledovat a vracím se tak na začátek - uvědomme si, že jsme dnes v centru dění a počítačový a internetový svět se pravděpdobně za čas bude dělit na "před iPadem" a "po iPadu". Samozřejmě trochu přeháním, ale upřimně jsem přesvědčen, že k výrazné změně přístup k informacím dojde.

Už za 9 dní :).

0 comments:

Okomentovat